ik had laatst las van duizeligheid na de gym en later die week nog een aantal keer hoe komt dat?

ineens licht in mijn hoofd en duizelig, was bijna flauwgevallen, maar had genoeg gegeten en gedronken

Toegevoegd na 22 minuten:
heb ook last van (inspanings) astma, maar heb daar eigenlijk sinds mijn 3e niet zo heftig last van gehad dus ik denk dat het dat niet was

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (11)

Heb ik ook vaak maar ik ga zitten weet niet hoe het komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een ijzertekort?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dat ook vaak. Dat is volgensmij als je te snel iets doet. Bijvoorbeeld je zit rustig tv te kijken en opeens spring je op en ren je ergens naartoe, dan zakt het bloed even uit je hoofd. Ik blijf dan meestal even staan en dan is het weer weg;)
Ik hoop dat je hier wat aan had:)
Groetjes marijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan sport je te snel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is door de inspanning je bloeddruk te hoog opgelopen waardoor je duizelig bent geworden. Als je je na ongeveer een kwartier weer bijna normaal voelt dan kun je bijna met zekerheid zeggen dat je bloeddruk erg gestegen is tijdens de gym.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik ook en bij mij is het lage bloeddruk. Laat eens meten zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk ijzertekort want omdat je gym heb neem ik aan dat je nog in de groei bent en dan heb je sneller last van een ijzertekort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk ook eens aan:
- slaapgebrek
of
- hyperventilatie
Met name dat laatste wil na sporten nog wel eens ontstaan: een snelle en oppervlakkige ademhaling. Soms merk je niet eens dat je het doet.

Toegevoegd na 13 uur:
Dan zou ik toch eens aan de dokter vragen of het astma kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je bent maar meisjes in de tienerleeftijd hebben hier wel vaker last van en dat schijnt niet erg te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 'dreigt' flauw te vallen na het sporten kan dat verschillende oorzaken hebben. doorgaans bereikt er dan te weinig zuurstof de hersenen wat tot het duizelige gevoel leidt.

het kan komen door:
- te lage bloeddruk
- te lage bloedsuikerspiegel
- onvoldoende zuurstof opname capaciteit
- onvoldoende zuurstof transport capaciteit.

sommige van deze kwalen zijn eenvoudig te achterhalen en op te lossen. zo kunnen ijzertabletten of vitamine B12 uitkomst bieden bij bloedarmoede, en zorgt een fatsoenlijke maaltijd voor een voldoende bloedsuikerspiegel.

Het is, wanneer dit vaker voorkomt, zeker verstandig dit eens met de huisarts te overleggen. Hij kan wat testjes doen om de exacte oorzaak te bepalen, en vervolgens vertellen hoe je preventief kunt werken. Soms is voor dit probleem medicatie of een aanvullend voedingssupplement nodig. Je huisarts kan je daar de juiste weg in wijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volwassen reactie... Je draagt bij tot de kennisvermeerdering van de vraagsteller. Ik denk dat ik als gymleraar precies weet wat de oorzaak is, maar als je het beter weet..., verlicht ons ;-)
het kan zijn dat het een lichte hyperventilatie aanval was. Is niet gevaarlijk hoor, maar dan adem je misschien eventjes verkeerd door die inspanning en dan word je duizelig.
Let maar eens op je ademhaling